Planul strategic pentru 2025–2027
1. Domeniul de cercetare conform  clasificării naționale
                                      1.1. Lingvistică: lexicografie şi lexicologie  românească şi bilingvă; filologie; dialectologie; toponimie 
                                      1.2. Istoria literaturii române.
                                      1.3. Domeniul de specialitate: 
                                      Conform clasificării UNESCO: 5701, 6202 – lingvistică; teoria, analiza şi  critica literară.
                                      Conform clasificării CAEN: 7220 – cercetare-dezvoltare în ştiinţele sociale  şi umaniste.
2. Integrarea cercetării în spațiul  național și european
                                    Pentru corelarea direcțiilor de cercetare ale Institutului cu cele  specifice spațiului național și european al cercetării, planul de dezvoltare a  Institutului în următorii trei ani implică trei aspecte importante vizate de Agenda strategică de cercetare stabilită  în 2021: 
  2.1. digitalizarea, ca vector al consolidării  infrastructurii și ca obiectiv central în accesibilizarea rezultatelor  programelor de cercetare; 
  2.2. integrarea locală, economică și culturală,  dimensiune centrală a cercetării dialectale și etnolingvistice; 
  2.3. creșterea patrimoniului cultural prin stimularea  dezvoltării competențelor lingvistice în limba maternă, la care programele  lexicografice de cercetare fundamentală au o contribuție esențială.
3. Rolul în cercetare pentru  dezvoltarea locală, națională și internațională
                                      3.1. Având încă de la fondarea sa ca structură de cercetare în 1919 misiunea sa  de a recupera, prezerva și valorifica patrimoniul lingvistic românesc din toate  timpurile și din toate teritoriile locuite de români, Institutul clujean  continuă să răspundă prin cele două mari direcții de cercetare, Dicționarul limbii române și Atlasul lingvistic român, unor interese  publice de importanță națională, care se confundă cu însăși menirea Academiei  Române. În prezent, aceste direcții sunt dezvoltate printr-o rețea de cooperare  între institutele de profil filologic din țară, în cadrul căreia Institutul  clujean continuă să colaboreze la Dicționarul  limbii române și la programul atlaselor lingvistice printr-o serie de  lucrări regionale. În mod notabil pentru importanța sa națională, Institutul  rămâne păstrătorul unic al fondului documentar al Atlasului lingvistic român,  constituit în perioada interbelică și editat parțial. Această lucrare – singura  anchetă dialectală desfășurată la nivel național – se va regăsi în programul de  cercetare din următorii trei ani printr-un proiect de editare integrală a  datelor culese în cursul anchetelor lui Sever Pop și Emil Petrovici. 
                                      3.2. Prin contribuțiile sale științifice, Institutul contribuie la dezvoltarea  comunităților de români din afara granițelor țării. Derulând, încă de la  începutul anilor 2000, anchete dialectale pentru identificarea  particularităților graiurilor românești din Serbia Orientală, echipele de  dialectologi din cadrul Institutului vor elabora în continuare mai multe volume  ale unui atlas lingvistic, important atât pentru identitatea și tradițiile  spirituale ale comunităților dintre Morava, Dunăre și Timoc, cât și pentru  politicile la nivel național prin Departamentul Românilor de Pretutindeni.
                                      3.3. Institutul va  continua să desfășoare cercetări  care implică istoria, tradițiile culturale și practicile lingvistice locale:  atlasele lingvistice regionale care se redactează în centrul clujean și care  vizează arealul transilvănean (seriile Maramureș, Transilvania, Crișana,  Banat), antologia Școala Ardeleană, cuprinzând scrierile celor trei generații  de cărturari formați în focarul de cultură din zona Blajului, lucrările  privitoare la toponimia localităților situate în văile din județele Cluj și  Sălaj etc. Totodată, în Institut sunt derulate și în prezent proiecte cu  finanțare extrabugetară cu impact local. Se poate menționa proiectul realizat în  parteneriat cu Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară, prin  care se urmărește dezvoltarea unor produse pentru industriile HORECA, cu efecte  asupra mediului antreprenorial regional sau proiectele științifice și culturale  derulate periodic cu sprijinul autorităților locale (Primăria Municipiului  Cluj-Napoca și Consiliul Local).
4. Impactul rezultatelor la nivel  local, național și internațional
                                      4.1. Lucrări de referință  realizate în cadrul organizației de cercetare. În intervalul 2025–2027, Institutul clujean va fi implicat în continuare  în realizarea unor lucrări fundamentale, de importanță națională și esențiale  pentru domeniul românisticii la nivel mondial: Dicționarul limbii române, Atlasul  lingvistic român, Atlasele lingvistice regionale, seriile Transilvania,  Crișana, Maramureș, Banat, precum și seria dedicată graiurilor românești din  Serbia Orientală, Tezaurul toponimic al României,  scrierile Școlii Ardelene, Dicționarul  român-maghiar, Dicționarul general al  literaturii române, dicționarele cronologice ale romanului românesc și  tradus în România – lucrări cu semnificație majoră pentru cultura română și  pentru reprezentarea ei la nivel mondial. 
                                      4.2. Impactul lucrărilor de referință se măsoară în gradul ridicat de citare (raportat  la rata de citare specifică domeniului), dar și în alte forme de recunoaștere a  importanței lor: se va urmări astfel realizarea unor dosare și volume tematice,  precum și integrarea instrumentelor elaborate în Institut în bibliografiile  unor publicații internaționale din domeniul studiilor literare și culturale, sau  în bazele de date internaționale. 
                                      4.3. Activități de diseminare. Pe lângă cele două conferințe multianuale pe care  le organizează prin tradiție, Conferința internațională Zilele Sextil Pușcariu,  consacrată lucrărilor din domeniul filologiei, și Simpozionul internațional de  Dialectologie, consacrat lucrărilor din domeniul geografiei lingvistice și  toponimiei, Institutul va organiza și Conferința internațională de Studii ale  Romanului pentru promovarea rezultatelor din cadrul programelor dicționarelor  cronologice ale romanului românesc și tradus în România. De asemenea, pentru  promovarea fondurilor documentare legate de Atlasul  lingvistic român și Dicționarul  limbii române, se vor realiza, în colaborare cu organizații de cercetare și  cu profil cultural, expoziții internaționale și naționale, precum și albume,  ediții de documente sau publicații de popularizare. Pe plan local, lucrările Institutului  vor fi promovate prin programele de manifestări culturale „Săptămâna limbii  române” și ciclul de conferințe „Scriitor / Cercetător”, destinate publicului  larg.
5. Analiză SWOT la nivel:
                                    - științific
                                    - resurse umane
                                    - infrastructură  cercetare
                                    - resurse  financiare
5.1. Puncte tari
                                    5.1.1. Din perspectiva resursei umane, Institutul are în acest moment mai  multe colective de cercetare experimentate, cu un raport echilibrat între  cercetători aflați la mijloc de carieră și cercetători debutanți. 
                                    5.1.2. Din perspectiva programelor de cercetare, Institutul are o vastă  experiență de gestionare și de derulare a unor proiecte colective de cercetare  fundamentală, acumulată în mai multe decenii. În ultimii cinci ani, a dobândit  experiență și în derularea proiectelor de cercetare prin finanțări extrabugetare.
                                    5.1.3. Din perspectiva ariilor acoperite, Institutul are, prin structura  programelor sale de cercetare, capacitatea de articulare a mai multor  discipline din domeniul filologiei – lexicologie/lexicografie, dialectologie,  filologie textuală, istorie literară, onomastică – în măsură să susțină  proiecte complexe de cercetare și abordări transversale, care să angajeze  științele limbii, studiile literare și culturale. 
                                    5.1.4. Din perspectiva dotărilor materiale și a instrumentelor de  cercetare, Institutul deține resurse remarcabile: trei publicații științifice  periodice, recunoscute în mediul de cercetare, cu indexări în bazele de date  naționale și internaționale; trei conferințe anuale sau bienale, de nivel  național și internațional; un vast patrimoniu documentar și bibliofil; o  infrastructură digitală de performanță; baze de date digitale, inclusiv  fonogramice.
  5.2. Puncte slabe
                                    5.2.1. Principalele dificultăți ale activității de cercetare în Institut  țin de gestiunea resursei umane. Astfel, recrutarea pentru unele dintre  specialitățile institutului (dialectologie, onomastică, editare filologică,  lexicologie/lexicografie maghiară) este greu de realizat în condițiile în care  absolvenții Facultății de Litere din Cluj-Napoca nu sunt pregătiți suficient în  aceste direcții. Numărul redus de cercetători care dețin atestatul de abilitare  împiedică formarea resursei umane specializate la nivel de doctorat. De  asemenea, Institutul are în prezent, datorită schimbării de generații, o  pondere disproporționată a gradelor inferioare (AC, CS, CS III), în detrimentul  celor superioare (CS II, CS I). La acestea, se adaugă absența unor specialiști  cu competențe transversale, în informatică și filologie, ceea ce reduce  posibilitățile de exploatare performantă a infrastructurii digitale a  Institutului.
                                    5.2.2. Gradul ridicat de specializare al unor activități de cercetare, care  determină vizibilitatea restrânsă a rezultatelor obținute, limitată adesea la  cercurile de specialiști în filologie, chiar dacă multe dintre bazele de date  și fondurile documentare deținute de Institut pot fi de interes larg, atât  pentru alte domenii științifice, cât și pentru publicul general.
                                    5.2.3. Dificultatea de a asigura transferul spre societate și spre mediul  antreprenorial a rezultatelor activității de cercetare.
  5.3. Oportunități
                                    5.3.1. Posibilitatea de a transfera cunoașterea filologică în mediul  digital. Importanța informației disponibile online constituie o resursă  potențială pentru realizarea colaborativă a unor cercetări, pentru revizuirea  concepției unor lucrări fundamentale în funcție de capacitățile instrumentelor  digitale, pentru promovarea activităților de cercetare și pentru punerea  lucrărilor Institutului la dispoziția cercetătorilor din țară, a specialiștilor  din alte domenii și a publicului larg. 
                                    5.3.2. Existența unor importante fonduri documentare, acumulate de-a lungul  istoriei de un secol a Institutului și, în cea mai mare parte, neexploatate  editorial. Aceste fonduri sunt reprezentative pentru istoria intelectuală sau  instituțională a culturii filologice din arealul transilvănean și conțin  lucrări majore, cum e Atlasul lingvistic român, legate de rolul unic al  Muzeului Limbii Române în epoca interbelică. 
                                    5.3.3. Prin natura patrimoniului deținut și a specialiștilor săi cu temeinică  pregătire de nișă, Institutul are posibilitatea accesării unor proiecte  interdisciplinare în consorții cu universități sau alte Institute din structura  Academiei Române.
                                    5.3.4. Posibilitatea accesării unor programe de finanțare (programe  științifice de la UEFISCDI și Academia Română, fonduri pentru dezvoltarea  resursei umane POSDRU sau POCU, finanțări culturale de la Consiliul Local  Cluj-Napoca și AFCN etc.) prin care poate fi consolidată și/sau întreținută  infrastructura de cercetare actuală a Institutului, bazându-ne pe rezultatele  cercetării fundamentale și pe cunoașterea acumulată în programele de cercetare  fundamentală derulate în Institut. 
  5.4. Riscuri
                                    5.4.1. Principalul risc e de ordin financiar și privește constrângerile  bugetare care pot să afecteze dotarea Institutului, menținerea infrastructurii,  precum și crearea unor noi posturi sau scoaterea la concurs a celor existente.  În strânsă legătură cu acest aspect, înghețarea angajărilor din domeniul  bugetar, care intervine periodic, amenință politicile de promovare ale  Institutului și predictibilitatea dezvoltării resursei umane.
                                    5.4.2. Există de asemenea un risc legat de publicarea lucrărilor elaborate  în cadrul Institutului. Problema vizează atât proiectele de anvergură  (dicționare, atlase), care prin tradiție apar în cadrul Editurii Academiei  Române, cât și diversificarea publicațiilor Institutului (reviste științifice,  acte de colocviu, colecții de documente etc.). Întârzierea publicării,  costurile ridicate de tipărire care nu sunt întotdeauna asigurate prin resurse  bugetare și absența difuzării sunt factori care afectează diseminarea  rezultatelor cercetării, prezența în bazele de date și în biblioteci și, în  cele din urmă, chiar punerea lucrărilor Institutului în circuitul științific.
                                    5.4.3. Nu în ultimul rând, un risc care trebuie  reevaluat în permanență e cel privitor la securitatea digitală. Tranziția  Institutului spre digital înseamnă atât stocarea electronică a unei părți  importante a fondurilor documentare deținute, cât și dezvoltarea unora dintre  proiectele de cercetare în mediul virtual, pe platforme colaborative. În acest  sens, infrastructura digitală a Institutului, care a fost concepută performant,  cu soluții profesionale de back-up, cu dispozitive de securitate software și  hardware, necesită și în viitor actualizări periodice și întreținerea prin  personal auxiliar de specialitate.
6. Metode de creștere a  vizibilității de comunicare cu beneficiarii
                                    Prin programele de manifestări culturale din cadrul Institutului („Săptămâna  limbii române”, Ziua Porților Deschise, ciclul de conferințe „Scriitor /  Cercetător”), organizate în parteneriat cu Uniunea Scriitorilor din România, cu  Muzeul Etnografic al Transilvaniei, cu Biblioteca Centrală Universitară „Lucian  Blaga” sau cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj, vor fi vizate în continuare  ateliere, expoziții, întâlniri cu publicul și seminare menite să popularizeze  instrumentele de cercetare, precum și patrimoniile deținute de Institut.
7. Principii și metode de  identificare a noilor tematici de cercetare și constituire de alianțe  strategice
                                      7.1. Extinderea cooperărilor cu alte structuri de  cercetare umanistă subordonate Filialei Cluj-Napoca a Academiei Române sau cu  unități specializate în inteligență artificială și informatică din cadrul Academiei  Române, având în vedere prioritățile actuale ale Institutului care vizează  probleme de istorie culturală, studii transilvănene sau aspecte ale  digitalizării, 
                                      7.2. Aprofundarea cooperărilor cu centre de  românistică din Italia, Franța, Polonia, Republica Moldova și Ucraina, precum  și cu componenta filologică a Academiei de Științe a Moldovei, pe baza  contactelor deja stabilite și în cadrul unor acorduri de parteneriat, în  vederea organizării unor manifestări științifice, a realizării de publicații  comune, a derulării unor proiecte din fonduri extrabugetare sau a schimburilor  de resurse pentru digitalizarea cercetării filologice.
8. Obiective strategice ale instituției pentru  perioada 2025-2027 
                                      8.1. Dezvoltare instituțională, care prevede constituirea mai multor structuri  consultative, care să reunească specialiști din străinătate și coordonatorii de  proiecte din organizație; asigurarea colaborărilor interdepartamentale, dar și  a mobilității tinerilor cercetători în cadrul Institutului; reorganizarea  structurii departamentelor în acord cu evoluția programelor de cercetare și cu  prioritățile Academiei Române în domeniul filologiei. 
                                      8.2. Cercetare,  care vizează alocarea de resurse și capacități instituționale pentru susținerea  proiectelor fundamentale și prioritare derulate de Academia Română; lansarea  unor proiecte de importanță națională (editarea integrală a Atlasului  lingvistic român); constituirea unei școli doctorale în cadrul Institutului  prin încurajarea obținerii atestatului de abilitare de către cercetătorii;  susținerea a patru conferințe internaționale multianuale și a două seminare de  cercetare lunare pentru asigurarea unui cadru de dezbatere științifică în  Institut.
                                      8.3. Internaționalizare, care implică asigurarea participării internaționale la activitățile  desfășurate în Institut (conferințe, publicații științifice periodice), precum  și orientarea paginii web a Institutului și a instrumentelor de cercetare  online puse la dispoziția altor organizații sau echipe de cercetare spre un  public străin, prin descrieri relevante ale tematicilor de cercetare și prin  încadrarea acestora în stadiul actual al disciplinei la nivel mondial.
                                      8.4. Recuperarea tradițiilor și a fondurilor documentare ale Institutului. Vizează valorificarea  documentelor referitoare la tradițiile cercetării lingvistice și  istorico-literare în arealul transilvănean aflate în păstrarea Institutului,  strâns legate de misiunea organizației, prin continuarea inventarierii  fondurilor documentare și prin demararea publicării unor elemente de arhivă în  cadrul unei colecții editoriale. 
                                      8.5. Digitalizare. Obiectivul prevede inițierea unui proces amplu de digitalizare a  activității de cercetare filologică, în conformitate cu recomandările din  strategia Academiei Române și din documentele Comisiei Europene, care implică,  pentru Institutul clujean, pe lângă digitizarea fondurilor sale documentare, și  crearea unor baze de date funcționale și integrate în  circuitul de date internațional, precum și implementarea unor platforme  specializate pentru gestiunea instrumentelor de cercetare din domeniul  filologiei (editarea online a publicațiilor periodice etc.). De asemenea, se  are în vedere specializarea resursei umane în domeniul digital și  stabilirea unor cooperări și parteneriate având ca obiect asigurarea  digitalizării pentru programele de cercetare din Institut. 
                                      8.6. Cooperare de specialitate, națională și internațională. Obiectivul vizează extinderea cooperărilor cu alte structuri de  cercetare umanistă subordonate Filialei Cluj-Napoca a Academiei Române sau cu  unități specializate în inteligență artificială și informatică din cadrul  Academiei Române, precum și aprofundarea cooperărilor cu centre de românistică  din Italia, Franța, Polonia, Republica Moldova și Ucraina în vederea susținerii  a două obiective strategice, digitalizarea activității de cercetare din  Institut și  asigurarea  internaționalizării. 
                                      8.7. Implicare în plan local și în viața societății, care presupune deschiderea spre  cooperare cu mediul economic local, prin identificarea potențialului de  transfer economic al direcțiilor de cercetare din Institut, precum și crearea  de evenimente, în funcție de profilul activității de cercetare din Institut,  deschise spre marele public sau spre învățământul preuniversitar.
                                      8.8. Stimularea performanței și creșterea atractivității carierei de  cercetare în domeniul filologiei. Obiectivul implică întărirea colectivelor prin scoaterea la concurs a unor posturi superioare  în cercetare; o strategie complexă de atragere de tineri în cercetare, atât  prin angajări pe durată nedeterminată, cât mai ales prin contracte pe durată  determinată sau prin contracte de voluntariat; asigurarea accesului tinerilor  cercetători la cele mai avansate și dinamice componente ale cercetării din  Institut, vizând aspecte ale metodologiilor actuale, integrarea în colectivele  redacționale ale publicațiilor periodice sau în comitetele de organizare a  manifestărilor științifice, în conformitate cu recomandările Cartei Europene a  Cercetătorilor. 
                                      8.9. Comunicare și vizibilitate, care vizează prezența Institutului în mass-media locală  și națională, actualizarea periodică a site-ului oficial al organizației și  difuzarea informațiilor despre manifestările științifice publice în platformele  sociale.
9. Modalități de promovare a  excelenței
                                    Creșterea atractivității carierei de cercetător e una dintre liniile  importante ale planului strategic de dezvoltare a Institutului în următorii trei  ani. În spiritul recomandărilor europene, vor fi prevăzute, în acest sens:  modalități multiple de recrutare a tinerilor cercetători, asigurarea  mobilității în interiorul structurii de cercetare, accesul la formare  profesională prin cursuri de specializare, dar și prin contactul cu zonele cele  mai dinamice ale Institutului (publicații periodice, conferințe), accesul  (pentru tinerii cercetători) la formatori și la mentori în cadrul programelor  de cercetare fundamentală, încurajarea unei strategii de dezvoltare a carierei  prin angajarea în proiecte, stagii sau rețele de specialiști, sprijinirea  recunoașterii evoluției în carieră prin asigurarea accesului la poziții  superioare și la roluri de coordonare.
10. Propuneri de infrastructură care  să stimuleze excelența
                                    Digitalizarea infrastructurii de cercetare, care stă în centrul politicii  științifice a Institutului în următorii ani, vizează, pe lângă redimensionarea  infrastructurii existente, și implementarea unor metodologii recente în  programele de cercetare ale Institutului, reprezentând una dintre tendințele  actuale cele mai importante în câmpul disciplinelor umaniste. În mod specific,  în domeniul geografiei lingvistice, implementarea aplicației RODA II la  atlasele redactate în Institutul clujean răspunde unei provocări majore, de  interes la nivel internațional, de introducere a unor elemente de analiză  automată în anchetele lingvistice prin integrarea materialului dialectal pe  platforme digitale. De asemenea, în domeniul proiectelor de lexicografie  literară, este prevăzută constituirea unor baze de date exhaustive ale  romanului românesc și tradus în România: prin digitalizarea acestui material în  cadrul Institutului clujean, cercetarea românească se sincronizează cu  programele de cercetare pe plan european din centrele de Digital Humanities,  care aplică romanului mondial tehnici digitale, fie sub forma analizei de  corpus, a aplicațiilor stilometrice sau a evaluărilor sistemice-cantitative.
11. Rolul evaluării cercetătorilor  și a standardelor minime
                                      11.1. Prin adoptarea unor grile specifice de evaluare  multianuală, adaptate muncii de cercetare din domeniul filologiei, se va urmări  aprecierea justă și exhaustivă a tuturor aspectelor activității desfășurate de  cercetătorii angajați în Institut.
                                      11.2. Prin elaborarea unor regulamente pentru ocuparea  posturilor și obținerea gradelor științifice la nivelul Institutului, se vor  introduce standarde suplimentare pentru punerea în valoare a performanței  științifice și pentru stimularea excelenței.