REGULAMENTE
Regulamentul de ordine interioară (ROI)
Nr. 241 / 31.10.2023
DISPOZIŢII GENERALE
Unitate de  cercetare fundamentală a Academiei Române, Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară  „Sextil Puşcariu” funcţionează în  cadrul Filialei Cluj-Napoca a Academiei Române şi sub egida Secţiei de  Filologie şi Literatură a Academiei Române 
  Institutul de Lingvistică şi Istorie  Literară „Sextil Puşcariu” îşi are  sediul în Cluj-Napoca, str. Emil Racoviţă, nr. 21, cod poştal 400165.
  În conformitate cu prevederile art. 257, 258 şi 259 din  Legea nr. 53/2003, republicata in temeiul art. V din Legea nr. 40/2011 ‒ Codul  Muncii, instituţia, în calitate de angajator, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor,  a elaborat şi prezentat Regulamentul intern cuprinzând următoarele:
      ● reguli privind protecţia,  igiena şi securitatea în muncă în cadrul unităţii;
      ● reguli privind respectarea principiului nediscriminării  şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnităţii;
      ● drepturile şi obligaţiile  angajatorului şi ale salariaţilor;
      ● procedura de soluţionare a  cererilor sau reclamaţiilor individuale ale salariaţilor;
      ● reguli concrete privind  disciplina muncii în instituţie;
      ● abateri disciplinare şi  sancţiuni aplicabile;
      ● reguli referitoare la procedura  disciplinară;
      ● modalităţi de aplicare a altor  dispoziţii legale sau contractuale specifice.
Regulamentul intern se aplică tuturor  salariaţilor Institutului de  Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil  Puşcariu”, indiferent dacă relaţiile lor de muncă sunt stabilite prin  contracte individuale de muncă pe durată nedeterminată, contracte individuale  de muncă pe durată determinată, cu program de lucru pentru întreaga durată a  timpului de lucru sau cu timp parţial de muncă, contract de voluntariat, inclusiv  cercetătorilor cu statut de cercetător asociat, salariaţilor altor instituţii  delegaţi / detaşaţi în Institut. Prezentul regulament are ca scop desfăşurarea  corespunzătoare a activităţii instituţiei, promovarea unor relaţii de muncă  echitabile, de natură să asigure protecţia socială a salariaţilor, eliminarea  conflictelor de muncă şi / sau preîntâmpinarea grevelor, instituind reguli  concrete de tipul celor prezentate mai sus. Orice personal contractual care îşi  desfăşoară activitatea în cadrul instituţiei beneficiază de condiţii adecvate  de muncă, fiindu-i respectată demnitatea fără nicio discriminare directă sau  indirectă.
  (1) Regulamentul intern se aduce la cunoştinţa  salariaţilor prin grija angajatorului şi îşi produce efectele faţă de salariţi  din momentul încunoştiinţării acestora;
  (2) La semnarea contractului individual de  muncă, salariatului i se va aduce la cunoştinţă şi prezentul regulament; 
  Persoanele care lucrează în  cadrul Institutului cu un contract pe durată determinată vor fi obligate să  respecte, pe lângă dispoziţiile Regulamentului intern al intituţiei în care îşi  au contractul individual de muncă, şi dispoziţiile prezentului regulament.
  Prevederile prezentului  Regulament vor fi respectate şi de către salariaţii ale căror contracte  individuale de muncă au fost suspendate din iniţiativa angajatorului.
CAPITOLUL I
Reguli privind protecţia, igiena şi securitatea în muncă
Art. 1. (1) Angajatorul are obligaţia să ia toate măsurile necesare  pentru protejarea vieţii şi a sănătăţii salariaţilor.
  (2) Angajatorul are obligaţia să asigure securitatea şi  sănătatea salariaţilor în toate aspectele legate de muncă.
  (3) Angajatorul are obligaţia să organizeze instruirea  angajaţilor săi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă prin persoana  desemnată cu atribuţii în acest sens din cadrul instituţiei.
  (4) Instruirea salariaţilor se realizează periodic de  către persoana desemnată cu atribuţii în acest sens, prin modalităţi specifice  stabilite de comun acord de către angajator împreună cu Comitetul de securitate  şi sănătate în muncă.
  (5) Instruirea prevăzută la alineatul precedent se realizează  obligatoriu în cazul noilor angajaţi, al celor care îşi schimbă locul de muncă  sau felul muncii şi al celor care îşi reiau activitatea după o întrerupere mai  mare de 6 luni. În toate aceste cazuri, instruirea se efectuează înainte de  începerea efectivă a activităţii.
  (6) Instruirea este obligatorie  şi în situaţia în care intervin modificări ale legislaţiei în domeniu. 
  Art. 2. (1) În vederea asigurării  condiţiilor de protecţia muncii şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a  bolilor profesionale, Institutul de  Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil  Puşcariu” are următoarele obligaţii:
  ‒ să ia toate măsurile necesare  pentru protejarea vieţii şi sănătăţii salariaţilor; pentru acesta asigură  condiţiile necesare ca sarcinile de muncă şi activităţile corespunzătoare să  fie organizate astfel încât exigenţele profesionale să corespundă capacităţii  fizice, fiziologice şi psihologice ale salariaţilor, iar solicitarea  profesională să fie în limitele normale;
  ‒ să asigure toţi salariaţii  pentru risc de accidente de muncă şi boli profesionale în condiţiile legii.
  ‒ să  efectueze încadrarea în momentul angajării numai a persoanelor care, pe baza  controlului medical şi a verificării aptitudinilor psihoprofesionale, corespund  cerinţelor locului de muncă pe care îl vor ocupa. 
  ‒ să adopte măsuri de protecţie a  muncii corespunzătoare condiţiilor de muncă specifice Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, prin stabilirea  atribuţiilor şi responsabilitătilor ce revin salariaţilor în acest domeniu,  corespunzător funcţiei exercitate şi locului de muncă ocupat;
  ‒ să asigure cunoaşterea şi aplicarea  de către toţi salariaţii a prevedrilor legale în domeniul protecţiei muncii,  prin şefii ierarhici superiori şi prin salariatul responsabil cu protecţia  muncii;
  (2) Locurile de muncă trebuie să fie organizate astfel  încât să garanteze securitatea şi sănătatea salariaţilor. Angajatorul, prin  persoana desemnată cu atribuţii în acest sens, trebuie să organizeze controlul  permanent al stării materialelor, echipamentelor şi a substanţelor folosite în  procesul muncii în scopul asigurării sănătăţii şi securităţii salariaţilor.
  Angajatorul, prin persoana  desemnată cu atribuţii în acest sens, răspunde pentru asigurarea condiţiilor de  acordare a primului ajutor în caz de accidente de muncă, pentru crearea  condiţiilor de preîntâmpinare a incendiilor precum şi pentru evacuarea  salariaţilor în situaţii speciale şi în caz de pericol iminent.
  (3) Salariatul responsabil cu  protecţia muncii ţine evidenţa locurilor de muncă cu condiţii vătămătoare,  periculoase, precum şi a accidentelor de muncă, bolilor profesionale şi  avariilor, când este cazul, iar la cererea inspectorilor de protecţia muncii  care efectuează control sau cercetare prezintă documentele şi a toate relaţiile  solicitate. Acesta ia toate măsurile necesare pentru prevenirea accidentelor de  orice fel în procesul de lucru şi asigură îndeplinirea sarcinilor stabilite de  inspectorii de protecţia muncii, cu prilejul controalelor efectuate şi  completează toată documentaţia prevăzută de legislaţia în vigoare.
  (4) Încălcarea dispoziţiilor  legale privitoare la prevenirea şi stingerea incendiilor atrage răspunderea  disciplinară, administrativă, materială, civilă, contravenţională sau penală,  după caz, potrivit legii.
  (5) Angajatorul are obligaţia să asigure prin servicii de  medicina muncii examenul medical la angajarea în muncă şi supravegherea stării  de sănătate a tuturor salariaţilor.
  (6) În scopul asigurării implicării  salariaţilor la elaborarea şi aplicarea deciziilor în domeniul protecţiei  muncii, se constituie Comitetul de securitate şi sănătate în muncă având  următoarea componenţă:
  Preşedinte – Directorul.
  Membru ‒ Reprezentantul salariaţilor.
  Secretar – Persoana desemnată cu  atribuţii în domeniul protecţiei muncii.
  (7) Angajatorul asigură materiale  igienico-sanitare în scopul asigurării iginei şi protecţiei personale.  Materialele igienico-sanitare se distribuie gratuit salariaţilor.
  Art. 3. Salariaţii  Institutului „Sextil Puşcariu” au  următoarele obligaţii:
- să respecte Constituţia, legile ţării şi să acţioneze pentru punerea în practică a dispoziţiilor legale;
- să apere cu loialitate prestigiul Institutului şi să nu aducă prejudicii imaginii acesteia;
- să aibă o atitudine onestă, corectă şi conciliantă în exprimarea opiniilor pentru a evita conflictele;
- să-şi însuşescă şi să respecte normele de protecţia muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor, măsurile de aplicare a acestora şi să acorde primul ajutor, în caz de accidente de muncă, celor accidentaţi;
- să desfăşoare activitatea în aşa fel încât să nu se expună înbolnăvirii profesionale sau accidentelor;
- să aducă la cunoştinţa conducătorului locului de muncă orice modificare survenită în desfăşurarea procesului de lucru;
- să aibă un comportament profesionist, să asigure, în condiţiile legii, transparenţa administrativă;
- salariatul responsabil cu protecţia muncii şi şefii ierarhici ai acestuia să dea relaţiile solicitate de organele de control în domeniul protecţiei muncii.
CAPITOLUL II
Reguli privind respectarea principiului nediscriminării şi a înlăturării
    oricărei forme de încălcare a demnităţii
 Art. 4. (1) În cadrul Institutului, relaţiile de muncă au ca temei principiul  egalităţii de tratament faţă de toţi salariaţii.
  (2) Orice discriminare, directă sau indirectă  faţă de un salariat, bazată pe criterii de sex, orientare sexuală,  caracteristici genetice, vârstă, apartenenţă naţională, rasială, culoare,  etnie, religie, opinie politică, origine socială, handicap, situaţie sau  responsabilitate familială, apartenenţă ori activitate sindicală este  interzisă.
  (3) Salariaţilor Institutului „Sextil Puşcariu” le sunt recunoscute dreptul la  plata egală pentru munca egală, dreptul la protecţia datelor cu caracter  personal, dreptul la protecţie în cazul concedierii ilegale. În cazul  concedierii din motive economice, care nu ţin de persoana salariatului, nu se  consideră discriminatorii următoarele criterii: 
- disponibilizarea salariatului care cumulează pensia cu salariul;
- disponibilizarea salariatului care nu are funcţia de bază în instituţie;
- în cazul ambilor membri ai unei familii încadraţi în aceeaşi instituţie, disponibilizarea celui care are venitul cel mai mic;
- nedisponibilizarea salariatului care are mai puţin sau 5 ani până la pensionare.
(4) Relaţiile de muncă în cadrul Institutului „Sextil Puşcariu” se bazează pe principiul consensualităţii şi al bunei credinţe.
CAPITOLUL III
Criterii de angajare şi promovare
    
    
    Art. 5. Angajarea în cadrul Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”  se face în condiţiile legii, în baza deciziei preşedintelui Academiei Române  sau a preşedintelui Filialei Cluj-Napoca a Academiei Române. 
    Art. 6. (1)  Angajarea în cadrul Institutului se face prin concurs, pe posturile vacante. 
  Salariaţii  cărora, după pensionare, li se aprobă continuarea activităţii în condiţiile  legii pot cumula pensia cu salariul în baza temeiurilor legale. 
- (2) Posturile vacante existente în statul de funcţii vor fi scoase la concurs, corespunzător necesarului stabilit de conducere, după epuizarea posibilităţilor de avansare a personalului angajat.
(3) Anunţul concursului va fi publicat într-un ziar central, pe site-ul instituției ori prin afişare la sediul Institutului sau al Filialei, cu cel puţin 15 zile înainte de data susţinerii concursului sau a examenului şi va cuprinde, în mod obligatoriu, denumirea postului scos la concurs, data şi locul susţinerii concursului sau examenului, principalele condiţii pe care trebuie să le îndeplinească candidatul, precum şi modalităţile de informare.
- (4) Participarea la concurs a persoanelor este condiţionată de aprobarea prealabilă, de către conducerea Filialei, a cererii de înscriere la concurs sau examen.
(5) În vederea participării la concurs, solicitanţii vor depune la compartimentul resurse umane de la Filială un dosar care va conţine în mod obligatoriu următoarele documente: cererea de înscriere la concurs; actul de identitate în copie, actul de studii în copie legalizată, adeverinţă medicală din care să reiasă că este apt pentru postul pentru care se solicită angajarea, cartea de muncă în original şi copie, recomandare de la ultimul loc de muncă, curriculum vitae, cazierul judiciar pentru funcţiile care implică necesitatea acestuia. Pentru posturile de CS I și CS II dosarul va mai cuprinde Fișa de verificare a standardelor minimale și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice din învățământul superior și a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare.
- (6) Salariaţii compartimentului resurse umane vor verifica conţinutul dosarului, vizând actele depuse pentru conformitate cu originalul.
- (7) Componenţa comisiei de concurs sau de examinare în vederea angajărilor sau a promovărilor se stabileşte prin dispoziţia forurilor Academiei Române. Comisia este condusă de un preşedinte, iar secretarul comisiei de examinare răspunde de buna organizare şi desfăşurare a concursului şi nu este membru al comisiei.
- (8) Bibliografia şi tematica pentru concurs se întocmesc de şeful compartimentului în care urmează să se facă angajarea, se aprobă de director şi se pun la dispoziţia solicitanţilor.
- (9) În vederea verificării îndeplinirii de către candidaţi a condiţiilor de participare la concurs, dosarele acestora se prezintă comisiei de către personalul compartimentului resurse umane.
(10) Concursul va consta dintr-o probă  scrisă şi o probă orală sau interviu, după caz. Pentru posturile încadrate în  anexele legislaţiei în vigoare, pe funcţii comune (respectiv personalul  auxiliar) concursul va consta şi dintr-o probă practică. Pentru posturile de CS  I și CS II, concursul se va desfășura pe baza dosarului, care va cuprinde  recomandările a 4 specialiști cu un grad similar, urmând a fi aprobat de secția  de specialitate și validad de către Consiliul Național de Atestare a Titlurilor,  Diplomelor și Certificatelor Universitare  (CNATDCU).
  Probele susţinute se notează cu  note de la 1 la 10 de către fiecare membru al comisiei. Pentru a fi declaraţi  admişi, candidaţii trebuie să obţină, în cadrul fiecărei probe susţinute, cel  puţin nota 7. Pe baza notelor obţinute, în ordine descrescătoare şi în funcţie  de numărul posturilor scoase la concurs, comisia va stabili candidaţii admişi  la concurs. 
  La medii egale, comisia va stabili  candidatul admis, ţinând cont de activitatea profesională, studiile de bază sau  suplimentare (studii universitare, diplome de calificare în mai multe meserii  etc.), datele personale cuprinse în recomandări etc. 
- (11) Rezultatul concursului se consemnează într-un proces verbal şi se afişează în termen de max. 3 zile la sediul unităţii. În termen de 48 de ore de la ora afişării, se pot formula şi depune eventualele contestaţii, care se vorr analiza şi soluţiona, în regim de urgenţă, după care soluţia dată se va afişa la sediul unităţii în termen de 2 zile. După confirmarea rezultatelor obţinute la concurs şi aflarea rezultatelor la contestaţii, se fac comunicările către candidaţii admişi.
- (12) Candidaţii admişi la concurs sunt obligaţi să se prezinte, în termen de 15 zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă. În cazul neprezentării în termenul stabilit, candidatul este considerat respins, după care se notifică următorul candidat care a obţinut media minimă de admitere imediat următoare, cu menţiunea posibilităţii de a solicita angajarea pe postul respectiv. Dacă nici acest candidat nu se prezintă în termen de 5 zile de la comunicare, postul este declarat vacant.
Art. 7. (1) Angajarea pentru ocuparea funcţiilor  de execuţie sau de conducere se va face prin verificarea prealabilă a  aptitudinilor profesionale a solicitantului, pentru a aprecia capacitatea de a  ocupa postul respectiv, pe baza criteriilor de evaluare cu stabilirea unei  perioade de probă. 
  (2)  Perioada de probă este de :
  a) max.  30 zile calendaristice, pentru funcţii de execuţie;
  b) max.  90 zile calendaristice, pentru funcţii de conducere, şi constituie vechime în  muncă. 
- (3) Avansarea în grad profesional pentru personalul încadrat în funcţii de execuţie se face la cerere, prin transformarea postului ocupat de salariat şi în raport cu:
- vechimea minimă de 3 ani în gradul profesional anterior,
- rezultatele obţinute în activitate, potrivit ultimei evaluări,
- competenţa profesională constatată printr-un raport personal de activitate,
- promovarea cu media minimă 7 a unui examen scris şi oral.
 (4) În mod excepţional, pentru personalul cu  activitate profesională deosebită se poate aproba nominal avansarea în gradul  profesional imediat superior, fără îndeplinirea condiţiei minime de vechime. 
    Art. 8. (1) Contractul individual de muncă  încheiat între angajator şi salariat va cuprinde în mod obligatoriu elementele  prevăzute în modelul – cadru, aprobat prin Ordinul ministrului muncii şi  solidarităţii sociale nr. 64/28.02.2003, cu modificările şi completările  ulterioare. Persoana  ce urmează a fi angajată în cadrul instituţiei va fi informată, în prealabil,  în ceea ce priveşte elementele prevăzute în contractul individual de muncă.  După încheierea contractului individual de muncă salariatul ia la cunoştinţă  prevederile prezentului regulament. 
- (2) Elementele contractului individual de muncă se pot modifica în condiţiile legislaţiei în vigoare.
- (3) Fişa postului constituie anexă la contractul individual de muncă şi face parte integrantă din acesta.
Art. 9. Angajaţilor Institutului de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, aflaţi în concediile acordate potrivit prevederilor legale sau ale căror contracte individuale de muncă sunt suspendate în condiţiile legii, li se acordă la data reluării activităţii salariul de bază aferent gradului sau treptei profesionale în care a fost încadrat anterior suspendării.
CAPITOLUL IV
Drepturile şi obligaţiile angajatorului
Art. 10. Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, respectiv Filiala Cluj-Napoca a Academiei Române, în calitate de angajator, au următoarele drepturi:
- să stabilescă reguli privind organizarea şi funcţionarea instituţiei concretizate în Legea nr. 752/2001 republicată în 2009 şi în Statutul Academiei Române;
- să stabilescă atribuţiile corespunzătoare pentru fiecare salariat, în funcţie de locul de muncă ocupat;
- să stabilescă programe individualizate de muncă cu acordul sau la solicitarea salariatului; aceste programe presupun un mod de organizare flexibil a timpului de lucru;
- să respecte prevederile legale în dispoziţiile date salariaţilor;
- să exercite controlul asupra modului de îndeplinire a sarcinilor de serviciu;
- să constate săvârşirea abaterilor disciplinare şi să aplice sancţiunile corespunzătoare, potrivit legii şi a prezentului ROI;
Art. 11. (1) Institutul de Lingvistică şi Istorie Literară „Sextil Puşcariu”, respectiv Filiala Cluj-Napoca a Academiei Române, în calitate de angajator, au următoarele obligaţii:
- să incheie contracte individuale de muncă pentru toţi salariaţii;
- să ia toate măsurile necesare pentru plata salariului cel puţin o dată pe lună; în cazul suspendării contractului individual de muncă se suspendă prestarea muncii de către salariat, precum şi plata oricăror drepturi;
- să informeze salariaţii asupra condiţiilor de muncă şi să asigure permanent condiţiile necesare desfăşurării optime a procesului de lucru;
- să ţină cont de drepturile salariaţilor prezentate în Codul Muncii;
- să plăteasca toate contribuţiile şi impozitele datorate de angajator şi angajat aferente fondului de salarii, respectiv salariului, la bugetul de stat;
- să respecte legislaţia în vigoare privitoare la registrul de evidenţă al salariaţilor;
- să elibereze, la cerere, toate documentele care atestă calitatea de salariat a solicitantului;
- să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor;
- să ia toate măsurile necesare pentru buna desfăşurare a procesului de lucru în toate compartimentele;
- să asigure salariaţilor accesul la serviciul medical de medicină a muncii, să asigure sănătatea şi securitatea în muncă;
- să asigure participarea salariaţilor la programe de formare profesională, după caz.
Art. 12. (1)  La angajare, se încheie contractul individual de muncă în baza actului  administrativ de numire ‒ decizia preşedintelui Academiei sau a preşedintelui  Filialei, între Filiala Academiei Române şi salariat, în baza căruia se  prestează munca în schimbul salariului cuvenit, potrivit legii.
  (2) Clauzele contractului individual de muncă  nu pot conţine prevederi contrare sau drepturi sub nivelul minim stabilit prin  acte normative. CIM se încheie după informarea prealabilă a persoanei care  solicită angajarea cu privire la clauzele generale care vor fi înscrise în el.
  Art. 13. (1)  Contractul individual de muncă se încheie pe durată nedeterminată sau, în unele  cazuri expres prevăzute de lege, pe durată determinată. Modificarea  contractului individual de muncă sau a raportului de serviciu se poate face  numai cu acordul părţilor.
  (2) Modificarea unilaterală a contractului  individual de muncă sau a raportului de serviciu este posibilă numai în  cazurile şi în condiţiile stabilite prin legislaţia în vigoare.
  (3) Contractul individual de muncă poate  înceta astfel: de drept; ca urmare a acordului părţilor, la data convenită de  acestea, sau ca urmare a voinţei unilaterale a uneia dintre părţi, în cazurile  şi condiţiile limitativ prevăzute de lege.
  (4) Demisia angajatului se poate face numai  prin notificare scrisă, cu respectarea termenului de preaviz (max. 15 zile  calendaristice pentru funcţiile de execuţie, respectiv 30 de zile  calendaristice pentru salariaţii care ocupă funcţii de conducere) sau fără respectarea  termenului de preaviz, dacă angajatorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile asumate  prin contractul individual de muncă sau dacă angajatorul îşi exprimă în scris  renunţarea totală sau parţială la termenul de preaviz.
  (5) Desfacerea disciplinară a  contractului individual de muncă se realizează numai respectând etapele  premergătoare prevăzute de legislaţia în vigoare şi descrise succint în acest  regulament.
CAPITOLUL V
Drepturile şi obligaţiile angajatului
Art. 14. Salariaţii Institutului „Sextil Puşcariu” au următoarele drepturi:
- dreptul la nediscriminare şi la respectarea demnităţii umane, precum şi a tuturor drepturilor garantate de Constituţie;
- dreptul la salarizare pentru munca depusă şi în conformitate cu încadrarea;
- dreptul la repaus zilnic şi săptămânal;
- dreptul la concediu de odihnă anual;
- dreptul la egalitate de şanse, tratament şi dreptul la replică;
- dreptul la demnitate în muncă;
- dreptul la securitate şi sănătate în muncă;
- dreptul de acces la formarea profesională;
- dreptul la informare şi consultare;
- dreptul de a lua parte la determinarea şi ameliorarea condiţiilor de muncă;
- dreptul la protecţie în caz de concediere (indemnizaţia de şomaj);
- dreptul de a participa la acţiuni colective;
- dreptul de a constitui sau de a adera la un sindicat;
Art. 15. (1) Salariaţii Institutului „Sextil Puşcariu” au următoarele obligaţii:
- să îndeplinescă atribuţiile care le revin conform fişei postului;
- să respecte programul de lucru;
- să respecte disciplina muncii;
- să respecte prevederile cuprinse în Statutul Academiei Române, Regulamentul intern, în contractul individual de muncă, precum şi în orice alte normative în vigoare;
- să respecte confidenţialitatea informaţiilor obţinute, în legătură cu orice activitate cu privire la instituţia publică;
- să dovedească loialitate faţă de instituţie;
- să respecte măsurile de securitate şi sănătate a muncii în instituţie;
 (2) Relaţiile cu mass-media se asigură de  către persoanele desemnate în acest sens de conducerea Institutului. Salariaţii  desemnaţi să participe la activităţi sau dezbateri publice, în calitate  oficială, trebuie să respecte limitele mandatului de reprezentare încredinţat  de conducerea Institutului.
  (3) În cazul în care un salariat participă la  activităţi sau dezbateri publice fără a fi desemnat are obligaţia de a face  cunoscut faptul că opinia exprimată reprezintă punctul de vedere personal şi nu  cel oficial al instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea.
  (4) Angajaţilor le este interzis:
- să exprime în public aprecieri neconforme cu realitatea în legătură cu instituţia în care îşi desfăşoară activitatea, cu politicile şi strategiile acesteia;
- să facă aprecieri în legătură cu litigiile aflate în curs de soluţionare în care instituţia este parte, dacă nu sunt abilitaţi în acest sens;
- să dezvăluie informaţii la care au acces în exercitarea funcţiei, în alte condiţii decât cele prevăzute de lege;
- să utilizeze numele sau imaginea proprie obţinută în exercitarea funcţiei sau a instituţiei în orice acţiune publicitară sau pentru promovarea unor activităţi comerciale.
CAPITOLUL VI
Procedura de soluţionare a cererilor sau  reclamaţiilor individuale ale salariaţilor
  
  Art. 16. (1)  Cererile sau reclamaţiile individuale ale salariaţilor vor fi adresate, după  caz, şefului ierarhic, secretarului ştiinţific sau directorului. După caz, se  asigură buna organizare şi desfăşurare a activităţii de primire, evidenţă şi  rezolvare, precum şi legalitatea soluţiilor şi comunicarea acestora în termenul  legal.
  (2) Cererile sau reclamaţiile anonime nu se  iau în considerare.
  Art. 17. Solicitările de eliberare a adeverinţelor tipizate, care să ateste calitatea de  angajat şi drepturile salariale ale solicitanţilor, vor fi adresate Biroului  Resurse Umane şi vor fi semnate de un salariat din cadrul biroului şi de  directorul economic al Filialei.
  Art. 18. Cererile salariaţilor pentru efectuarea concediului de odihnă vor avea  următorul circuit: biroul resurse umane, pentru a atesta numărul de zile de  concediu la care salariatii au dreptul; şeful ierarhic, după caz, şi director în  vederea aprobării.
  Art. 19. (1)  Salariaţii Institutului „Sextil Puşcariu”  au dreptul să solicite audienţă, în scopul rezolvării problemelor personale, la  director, preşedintele Filialei sau preşedintele Academiei Române, şi la alte  persoane cu funcţii de conducere, conform programelor de audiență stabilite.
  (2) Soluţiile şi modul de rezolvare a  problemelor ridicate în cadrul audienţelor vor fi communicate în scris.
CAPITOLUL VII
Reguli concrete pentru salariaţi privind disciplina muncii
Art. 20. Salariaţii sunt obligaţi:
- să respecte programul de lucru stabilit de instituţie;
- să aibă o comportare corectă la serviciu, să nu încalce regulile de bună-cuviinţă faţă de colegi şi şefii ierarhici;
- să păstreze ordinea şi curăţenia la locul de muncă;
- să semneze la venire şi la plecare condica de prezenţă;
- să anunţe instituţia, prin orice mijloc şi în cel mai scurt timp, atunci când nu se poate prezenta la program din cauză de boală sau alte motive intervenite neaşteptat;
- să vină la serviciu apt de muncă, intr-o ţinută decentă şi îngrijită;
- să nu folosescă timpul de muncă sau bunurile instituţiei în interes personal, să nu execute lucrări sau să presteze servicii care nu sunt în interesul instituţiei;
- să nu vină la serviciu sub influenţa băuturilor alcoolice, să nu introducă şi să nu consume alcool la locul de muncă, să respecte locurile amenajate pentru fumat în condiţiile legii;
- să nu pretindă sau să primescă bani sau alte foloase, în afara celor prevazute de lege, pentru activităţile prestate în instituţie în cadrul atribuţiilor de serviciu.
CAPITOLUL VIII
Abateri disciplinare şi sancţiuni aplicabile
Art. 21. (1)  Angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica,  potrivit legii, sancţiuni disciplinare salariaţilor săi ori de câte ori  constată că aceştia au săvârşit o abatere disciplinară.
  (2) Încălcarea cu vinovăţie de către  salariat, indiferent de funcţia sau postul pe care îl ocupă, a obligatiilor  legale prevăzute în prezentul Regulament, precum şi a obligaţiilor şi  sarcinilor ce îi revin în baza Regulamentului de organizare şi funcţionare, în  baza contractului individual de muncă, precum şi nerespectarea sarcinilor  încredinţate de către conducerea instituţiei sau de şefii ierarhici, constituie  abatere disciplinară şi, în conformitate cu art.264 alin(1) din Codul Muncii.
  (3) Abaterea disciplinară este o  faptă în legatură cu munca şi care constă într-o acţiune sau inacţiune  săvârşită cu vinovăţie de către salariat, prin care acesta a încălcat normele  legale, prezentul regulament, contractul individual de muncă, ordinele şi  dispoziţiile legale ale conducătorilor ierarhici. 
  Art. 22. Sancţiunile pe care le poate aplica angajatorul în cazul în care salariatul  săvârşeşte o abatere disciplinară sunt:
- avertismentul scris;
- suspendarea contractului individual de muncă pentru o perioadă ce nu poate depăşi 10 zile lucrătoare;
- retrogradarea în funcţie, cu acordarea salariului corespunzător funcţiei în care s-a dispus retrogradarea, pentru o durată ce nu poate depăşi 60 de zile;
- reducerea salariului de bază/indemnizaţiei pe o durată de 1‒3 luni cu 5-10%;
- desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
Art. 23. (1)  Amenzile disciplinare sunt interzise.
  (2) Pentru aceeaşi abatere disciplinară se  poate aplica numai o singură sancţiune.
  (3) Toate sancţiunile disciplinare prevăzute la art.21 din  prezentul Regulament se pot aplica chiar dacă pentru aceleaşi fapte autorităţile  competente au aplicat amenzi contravenţionale ori sancţiuni penale ori au fost  luate măsuri în vederea angajării răspunderii civile contractuale pentru  pagubele materiale produse instituţiei de catre salariaţi.
  (4) Abaterea disciplinară săvârşită de un salariat în  perioada în care este detaşat se sancţionează de conducerea unităţii la care  acesta este detaşat. Sancţiunea „desfacerea disciplinară a contractului de  muncă” se aplică numai de conducerea unităţii care l-a detaşat.
  (5) Abaterile disciplinare săvârşite de un salariat în timpul  delegării sale se sancţionează de conducerea unităţii care l-a delegat.
  (6) În cazul în care unitatea a făcut plângere penală  împotriva unui salariat sau acesta a fost trimis în judecată pentru fapte  penale, incompatibile cu funcţia deţinută, conducerea Institutului va propune  conducerii Academiei Române să dispună suspendarea din funcţie. Pe timpul  suspendării nu se plătesc drepturi salariale.
  (7) Sancţiunea disciplinară aplicată  unui salariat cu excepţia sancţiunii constând în desfacerea disciplinară a  contractului individual de muncă se consideră a nu fi fost luată, dacă timp de  un an de la data aplicării ei, încadratul nu a mai săvârşit nicio altă abatere.
  (8) Înainte de expirarea  termenului de un an, dar nu mai devreme de 6 luni de la aplicarea sancţiunii,  acela care a aplicat-o poate dispune ca sancţiunea aplicată să fie considerată  a nu fi fost luată, dacă încadratul nu a mai săvârşit în acest interval nicio  altă abatere şi a avut o comportare bună.
  CAPITOLUL IX
Reguli referitoare la procedura disciplinară
Art. 24. Angajatorul stabileşte sancţiunile disciplinare în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârşite de salariat, avându-se în vedere următoarele:
- împrejurările în care fapta a fost săvârşită;
- gradul de vinovăţie a salariatului;
- consecinţele abaterii disciplinare;
- comportarea generală în serviciu a salariatului;
- eventualele sancţiuni disciplinare suferite de către acesta.
Art. 25. Se  consideră abatere disciplinară gravă absentarea nemotivată de la serviciu; 5  absenţe nemotivate consecutive conduc la desfacerea disciplinară a contractulul  individual de muncă; 10 absenţe nemotivate efectuate pe parcursul a 12 luni  conduc la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
    Art. 26. (1)  Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură, cu excepţia avertismentului  scris, nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări  disciplinare prealabile.
  (2) În vederea desfăşurării cercetării  disciplinare prealabile, salariatul va fi convocat în scris de persoana  împuternicită de către angajator să realizeze cercetarea, precizându-se  obiectul, data, ora, şi locul întrevederii.
  (3) Neprezentarea salariatului la convocarea  făcută în condiţiile prevăzute la alin. 2, fără un motiv obiectiv dovedit prin  acte justificative, dă dreptul angajatorului să dispună sancţionarea, fără  efectuarea cercetării disciplinare prealabile.
  (4) În cursul cercetării disciplinare  prealabile, salariatul are dreptul să formuleze şi să susţină toate argumentele  în favoarea sa şi să ofere persoanei împuternicite toate probele şi motivaţiile  pe care le consideră necesare.
  Art. 27. (1) Angajatorul dispune  aplicarea sancţiunii disciplinare printr-o decizie emisă în formă scrisă, în  termen de 30 de zile calendaristice de la data luării la cunoştinţă despre  săvârşirea abaterii disciplinare, dar nu mai târziu de 6 luni da la data  săvârşirii faptei.
  (2) Decizia de sancţionare se comunică  salariatului în cel mult 5 zile calendaristice de la data emiterii şi produce  efecte de la data comunicării.
  (3) Comunicarea se predă personal  salariatului, cu semnătură de primire, ori, în caz de refuz al primirii, prin  scrisoare recomandată, la domiciliul sau reşedinţa comunicată de acesta.
  (4) Decizia de sancţionare poate fi contestată  de salariat la instanţele judecătoreşti competente în termen de 30 de zile  calendaristice de la data comunicării.
CAPITOLUL X
Modalităţile de aplicare a altor dispoziţii legale sau contractuale specifice
Art. 28. (1)  Programul de lucru al salariaţilor Institutului se desfăşoară între orele 8‒16,  de luni până vineri inclusiv, cu excepţia sărbătorilor legale. Programul de  lucru poate include şi documentarea în biblioteci, arhive etc. În cazuri  excepționale, se poate efectua munca la domiciliu, cu raportări lunare online.
  (2) Durata maximă legală a timpului de lucru  nu poate depăşi 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare.
  Art. 29. (1)  Prezenţa la program va fi consemnată prin semnarea condicii de prezenţă la  venirea şi plecarea din instituţie.
  (2) Recuperările, delegaţiile, concediile de  orice fel vor fi consemnate în condica de prezenţă care este documentul primar  la întocmirea fişei colective de prezenţă.
  (3) Salariaţii pot fi învoiţi de şeful ierarhic  pentru o perioadă de maximum 4 ore, cel mult de 2 ori pe lună.
  (4) Deplasările interne se fac cu acordul  şefului ierarhic, aprobate, după caz, de director şi de conducerea Filialei.  Deplasările internaţionale în interesul Academiei se fac pe baza unei decizii  semnate de preşedintele Academiei.
  Art. 30. Repaosul săptămânal se acordă în 2 zile consecutiv, sâmbăta şi dumnica.     
  Art. 31. Concediile de odihnă se efectează în condiţiile reglementărilor legale în  vigoare, pe baza planificării întocmite la începutul fiecărui an calendaristic  .
  Art. 32. (1)  Durata minimă a concediului de odihnă este de 21 de zile lucrătoare pe an.  Concediul de odihnă se efectuează în fiecare an.
  (2) În cazul în care, din motive justificate,  salariatul nu a putut efectua concediul la care avea dreptul într-un an calendaristic,  instituţia va fi obligată să acorde concediul până la sfârşitul anului umător.
  (3) Compensarea în bani a concediului de  odihnă neefectuat este permisă numai în cazul încetării raporturilor de muncă.
  (4) În cazul unor evenimente familiale deosebite,  salariaţii au dreptul la zile libere plătite, care nu se includ în durata concediului  de odihnă legal aferent anului respectiv. Aceste evenimente sunt:
- căsătoria salariatului – 5 zile lucrătoare;
- naşterea sau căsătoria unui copil – 3 zile lucrătoare;
- decesul soţului sau al unei rude de până la gradul II, precum şi afinii salariatului – 3 zile lucrătoare;
- donări de sânge – conform legislaţiei în vigoare;
- control medical anual – 1 zi.
Art. 33. Pentru rezolvarea unor situaţii personale, salariaţii pot beneficia, la cerere,  de concediu fără plată de 90 de zile, care, cu acordul angajatorului, poate fi  prelungit până la maximum 250 de zile.
    Art. 34. (1)  Salariaţii au dreptul să beneficieze, la cerere, de concedii pentru formare  profesională care se acordă cu sau fără plată pe această perioadă.
  (2) Angajatorul poate respinge solicitarea  salariatului dacă absenţa sa ar prejudicia grav desfăşurarea activităţii.
  Art. 35. Cererea  de concediu fără plată pentru formare profesională trebuie înaintată  angajatorului cu cel puţin o lună înainte de efectuarea acestuia şi trebuie să  prezinte data începerii stagiului, domeniul şi instituţia unde are loc. Acest  concediu se poate realiza şi fracţionat în cursul unui an calendaristic, in funcţie  de examenele care urmează a fi susţinute.
  Art. 36. În  cazul în care angajatorul nu şi-a respectat obligaţia de a asigura pe  cheltuiala sa participarea unui salariat la formare profesională, conform  legii, salariatul are dreptul la un concediu pentru formare profesională,  plătit de angajator, de până la 10 zile lucrătoare sau de până la 80 de ore  (art.152 (1) ‒ Codul Muncii).
  Art. 37. Durata concediului pentru formare profesională nu poate fi dedusă din durata  concediului de odihnă anual şi este asimilată unei perioade de muncă efectivă  în ceea ce priveşte drepturile cuvenite salariatului, altele decât salariul.  
  Art. 38.  Salariaţii care au probleme de sănătate şi obţin certificate medicale sunt  obligaţi să anunţe în maximum 24 ore, personal sau printr-un membru al  familiei, pe şefii lor, privind numele medicului, unitatea care a emis  certificatul medical, precum şi data emiterii.
  Art. 39. (1)  Referentul întocmeşte pontajul lunar pe care îl predă la compartimentul resurse  umane‒salarizare.
  (2) Termenul de predare a  pontajului la compartimentul resurse umane este data de 5 ale lunii imediat  următoare.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 40. Prezentul  regulament va fi adoptat de către angajator, după consultarea cu reprezentaţii  salariaţilor, şi va fi adus la cunoştinţa salariaţilor, asigurându-se informarea,  precum şi postarea acestuia pe site-ul Institutului  „Sextil Puşcariu”.
    Art. 41. (1)  Orice salariat poate sesiza conducerea Institutului  cu privire la dispoziţiile Regulamentului intern, în măsura în care face  dovada încălcării unui drept al său.
  (2) Contestaţia se adresează conducerii Institutului „Sextil Puşcariu”, în scris,  cu menţionarea expresă a dispoziţiilor contestate, a drepturilor considerate a  fi încălcate şi cu motivarea corespunzătoare, urmând a fi soluţionată în termen  de 30 de zile.
  (3) Dacă răspunsul primit nu este  satisfăcător, salariatul poate sesiza instanţa judecătorească în termen de 30  de zile de la data comunicării modului de soluţionare sau de la expirarea  termenului la care angajatorul avea obligaţia să dea răspuns sesizării primite.